torsdag 11. februar 2010

BMW

Hvis huset vårt hadde hett BMW er jeg helt sikker på at det hadde vært skinnende rent, gjerne bygd i 2008, med et ultramoderne kjøkken og med et interiør som hadde sendt huset rett inn i Bonytt sine beste sider. Men, det er bilen vår som heter BMW. Og det er fasinerende hvor mye omsorg en mann (min mann) kan legge i B-M-W. Da han kjøpte den, var han så redd for at det skulle skje den noe, at han flere ganger måtte i parkeringshuset for å se om bilen hadde det bra. Han sov dårlig den natten, for han var så bekymret for alt som faktisk kunne tilstøte den. (Det var jo tross alt en BMW, tvilsomt at den fikk stå i fred ja). Jeg har ennå til gode å oppleve at han våkner om natta, vill av bekymring for om det skulle skje oppvasken noe. Det er og fasinerende å se hvor lett en mann (min mann) lar seg motivere til å vaske, støvsuge, pusse og rydde på/i/under/over en BMW. Sent eller tidlig,; det er aldri et dårlig tidspunkt å ta en tur til vaskehallen, eller for å kjøre en tur for å sjekke om alt er som det skal. Dagene før bryllupet vårt, var hans aller største bekymring når han skulle få tid til å vaske bilen. (Det var i allefall det han snakket mest om!). Det sier seg selv at det blir en del regler når man har en så omsorgsfull mann. Det er for eksempel strengt forbudt for barna å ha på seg skoene i bilen når det er sølevær ute. Da må de gjennom en prosedyre, der de må ta av skoene utenfor bilen, for så å bli løftet inn. Skoene plasseres selvsagt omhyggelig i bagasjerommet, oppe på plast. Jeg får ha skoene på, men får en rekke klandrende blikk om jeg skulle være så uheldig å glemme å tørke av skoene. Jeg har faktsik flere ganger blitt beskyldt for å være "totalt uengasjert i bil`n å om dein bli sjåanes ut som ein slagmark. Det må da koinna gå an å bidra te at det e reint her!!????". En annen prosedyre som har tvunget seg frem nå i snøkavet, er banking av skoene før vi setter oss inn. Og det er veldig viktig at dette blir gjort riktig: først setter man seg inn med rompa, bena må for all del holdes utenfor bilen. Så løfter man dem varsomt opp i lufta og passer på å kakke av seg _all_ snøen på en slik måte at det ikke kommer snø inn i bilen. Kakker man feil, kan man nemlig være så uheldig å dra med seg noe snø inn. Når man er ferdigkakket er det viktig å få svingt bena inn i bilen uten at de berører bakken. Dette er krisepunktet i prosedyren da mye kan gå galt. Man kan for eksempel sneie skoene i snøen, og dermed ødelegge hele forarbeidet. Man kan svinge bena i dørkarmen, så de faller i bakken, og du må begynne prosedyren helt på nytt. Det verste, og mest katastrofale er selvsagt hvis du glemmer hele prosedyren, og bare rett og slett setter deg inn i bilen, på vanlig måte, som jo er mest naturlig for deg. For hva skjer da? Jo, det blir SNØ I BILEN!!!. En annen regel er at det helst ikke skal foregå noen form for drikking i bilen. Hvis det er absolutt nødvendig er det svært viktig at jeg holder koppen, og IKKE bruke koppholderen som jo var en av finessene han valgte å poengtere overfor meg for å argumentere for prisklassen vi på et eller annet finurlig vis havnet å da vi skulle kjøpe ny bil. Koppholderen kan bare brukes av kopper som er laget for den type koppholder, hvis ikke så kan det hende at det skvulper og da blir det jo gris i bilen, fysjamei. (Men havregrynsgrøt, smurt og størknet oppover kjøkkeninnredningen, nei, e det det, åh, kor da??? Eller, størktnet soyaolje i store deler av kjøleskapet, hæ. kor sjer du det hæn??). Min mann er svært fornøyd med sin (vår) BMW, allikevel kan han sitte flere timer på nettet og saumfare bilsider som annonserer BMW. Han kan sitte helt oppslukt i finesser og detaljer, og ville neppe registrert det om jeg hadde montert en stang i stuen som jeg hadde svingt meg rundt i bare nettoen. Og, han vil svært gjerne at jeg skal se på alle bilene. ( Sjå her da, sjååå ferr ein form, dein her e bærre nydelig. Ja, herre trur æ må bli vårres næste bil. Hæ? Ka du trur? Men, du kain no i det minste sjå på hain da!!??). Hvis huset vårt hadde hett BMW, da hadde jeg sittet med bena på bordet og lest bok mens husarbeidet gjorde seg selv. Men det heter ikke det.

2 kommentarer:

  1. Vi har bare en Ford, så jeg bryr meg ikke om bilen en gang... fruen humret da hun leste gjennom innlegget ditt :)

    SvarSlett
  2. Jeg ler og ler! Jeg har det akkurat på samme måten. Vi banker snø av skoene (og her detter jeg av...)spiser ikke, drikker ikke, vasker, boner og støvsuger. Legg til lakkforsegling og en jevnlig gjennomgang av bilen for å sjekke om det er kommet noen riper eller skraper så har du oss. Og jeg har fått beskjed om å pakrkere ved siden av de fineste bilene jeg ser på parkeringsplassen, for der er det minst sjanse for å få en dør i siden...

    SvarSlett