torsdag 8. september 2011

FANTASTISK

Fantastisk! Fantastisk...spør du meg så har det for lengst gått inflasjon i dette ordet. Spør du meg, så synes jeg det brukes i tide og utide, ja egentlig mest i utide. Fantastisk er jo et ord som beskriver noe ganske så utrolig, men er du jevnlig pålogget facebook for eksempel er du i jevnlig kontakt med ordet. Ja, jeg vil påstå at fantastisk må ligge helt i toppen av hyppighet/forekomst i statusfeltet til facebookbrukere. Det er fantastiske søndagsmiddager, det er fantastisk med rødvin, det er fantastisk høstvær, det er fantastisk kjæreste, fantastiske barn, fantastisk med helg, det er fantastisk med kaffe, ja det er til og med fantastisk å trene og vaske hus. Det neste blir vel at det er fantastisk å gå ut med søpla.
Kanskje er det litt sånn surmaga oppgulp jeg serverer når jeg går til angrep på dette fantastiske, men ærlig talt, ingen skal komme her og fortelle meg at det er så jævla fantastisk å spise middag. Jo, det kan være veeeldig godt med biff, men fantastisk er det vel neppe? Det er faktisk litt dårlig gjort å misbruke ord på den måten, for det mister jo etterhvert sin verdi. Stakars fantastisk. Fantastisk burde vært forbeholdt beskrivelser av de helt spesielle opplevelsene. Jeg skjønner at det er fantastisk å stå på toppen av Kilimanjaro, men en tur på Falkhetta stiller vel neppe i samme liga? Jeg forstår at det er godt med kaffe, men fantastisk? Jeg forstår at det er fint å stå opp med barna på lørdag og ha en rolig morgen, men fantastisk blir det vel aldri å stå opp klokka 6?
Det er ikke bare i facebookens sosiale verden ordet florerer. Jeg har begynt å legge merke til at det dukker opp stadig vekk, i alle mulige samtalefora og samtaleemner. Mulig jeg har fått en viss hangup, men det brukes virkelig ofte. Her om dagen overhørte jeg en samtale i køa på mega, og da hadde faktisk Gilde fantastiske pølser. Tro det eller ei. Og det resulterte i at damen som fikk vite dette av sin gode venninne syntes at dette var helt fantastisk.
Andre ord jeg mener blir urettmessig behandlet for tiden er nydelig og koselig. Skal vi tro statusoppdateringene på facebook så er det utrolig mange folk som har det bare helt fantastisk nydelig og koselig hele tiden. Det virker nesten som om hele Norge holder på å kose seg i hjel med alle sine nydelige opplvelser. Spesielt er disse ordene mye brukt i forbindelse med baking, sjokolade og vin. Ja, og så må vi ikke glemme hvor koselig det er å se Idol. Eller hvor nydelig det er å ha jogget 1,3 mil i det koselige duskregnet. Men det mest koooooselige er nok nybakte bolller.
Hva er det som gjør at vi har slikt et behov for å rosemale absolutt alle typer opplevelser vi har? Hvorfor er det så viktig å fortelle verden at vi har det så fantastisk nydelig koselig? EN ting som er sikkert og visst, er at hvis du har kjærlighetssorg og hangover, så bør du styre unna facebook på søndags formiddag. Eller, hvis du synes at dagen din i dag er helt bedriten og på trynet, så bør du hoppe over facebook da også. Hvis du da ikke synes at det er fantastisk å lese om hvor fantastisk alle rundt deg har det.
Du, jeg glemte ett ord. Lavkarbo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar